فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا اللَّهُ
Maka ketahuilah, bahwa sesungguhnya tidak ada Ilah selain Allah (QS 47:19)

Tuesday 6 March 2018

Kisah Pertemuan Pertama dengan Guruku Sheikh Dr. Ismail Kassim



Bismillahirohmanirahim,

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad Sollahulaihiwassalam serta Ahlul Bayt Baginda yang mulia.

PERTEMUAN PERTAMA

Menyingkap detik pertemuan aku dengan insan ini merupakan satu memori indah dan nikmat besar Allah kurniakan. Tidak pernah aku berasa begitu teruja saat pertama kali menatap wajah beliau apatah lagi mendengar bait bicara beliau mengenai kalimah mulia, LailahaillaAllah.

Insan ini bukanlah Ustaz yang selalu kutemu wajahnya di kaca TV. Bahkan sebelum ini kalau aku berjumpa dengan Ustaz Ustazah TV, tidak pernah aku rasa teruja. Biasa..biasa sahaja.

Itulah berkat ilmu agung, kalimah Syahadah, ilmu Allah yang dibawanya. Dia adalah guruku, Sheikh Dr Ismail Haji Kassim. Insan penuh tawaduk dan berjiwa besar.

Aku diperkenalkankan mengenai kewujudan ilmu rukun Islam pertama ini oleh sahabat solehahku di Johor. Dia hanya mengajak aku dan beberapa rakan yang lain untuk mempelajari rukun Islam pertama yang logik akalku pada masa itu, menerima saranannya.

Baca Kisah Lanjut Disini

No comments:

Post a Comment