فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا اللَّهُ
Maka ketahuilah, bahwa sesungguhnya tidak ada Ilah selain Allah (QS 47:19)

Sunday 18 February 2018

Pengertian dan Tuntutan Syahadah yang Wajib Diketahui

PENGERTIAN DAN TUNTUTAN SYAHADAH

Sheikh Dr. Ismail Kassim Sesat

“Agama Islam dibina di atas lima rukun iaitu mengucap dua kalimah syahadah, mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat, mengerjakan haji ke Baitullahilharam dan puasa pada bulan Ramadan.” Setiap orang yang ingin memeluk Islam hendaklah mengucapkan kalimah syahadah ini. Inilah yang dilakukan sejak zaman Rasulullah صلى الله عليه و سلم , cantohnya ketika Islamnya Abdullah Bin Salam yang asalnya seorang pendeta Yahudi. (Hadis riwayat Al-Bukhari).

Rasulullah صلى الله عليه و سلم telah menjanjikan banyak kelebihan yang terdapat pada penyaksian agung ini. Sabda baginda صلى الله عليه و سلم dalam hadis riwayat Muslim, yang bermaksud :

“Aku bersaksi bahawa tiada Ilah melainkan Allah dan bahawasanya aku adalah rasul Allah. Tidaklah seorang hamba yang bertemu Allah dengan dua kalimah ini tanpa sebarang syak melainkan akan masuk syurga.”

Sabda baginda lagi dalam hadis riwayat Muslim, yang bermaksud:
“Barangsiapa yang bersaksi bahawa tiada Ilah melainkan Allah dan ba­hawa Muhammad صلى الله عليه و سلم adalah utusan Allah, nescaya Allah haramkan ke atasnya neraka.”

Ramai manusia telah menuturkan kalimah syahadah ini; namun ia tidak memberi apa-apa makna dan manfaat. Ini kerana, ia sekadar diucap den­gan pengucapan kosong tanpa kesedaran dan penghayatan pada makna serta tuntutannya. Justeru, Rasulullah صلى الله عليه و سلم telah meletakkan syarat bagi mencapal kelebihan kalimah mulia ini mestilah dengan ilmu. 

 dalam hadis riwayat Muslim, yang bermaksud :

“Barangsiapa mati dalam keadaan dia mengetahui bahawasanya tiada Ilah melainkan Allah, nescaya dia masuk syurga.”

Syahadah dan penyaksian   لا إله إلا الله محمد رسول الله

membawa maksud: suatu iktikad yang kukuh bahawa tiada Ilah yang berhak dan layak disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah yang tidak ada sekutu bagi-Nya dan bahawa nabi Muhammadصلى الله عليه و سلم adalah hamba dan pesuruh Allah.
Tuntutan dan cara menghayati syahadah yang pertama iaitu “Tiada Ilah Melainkan Allah” adalah seperti berikut:

1.  Menuturkan kalimah dalam keadaan mengetahui dan memahami maksudnya sebagaimana firman Allah dalam surah Muhammadصلى الله عليه و سلم , ayat 19 :

“Ketahuilah bahawasanya Tiada Ilah melainkan Allah…”


2.    Beramal dengan maksud kandungan kalimah itu. la adalah asas pengutusan para rasul, sebagaimana firman Allah dalam surah Al-Anbiya’, ayat 25:

“Dan tidak Kami utuskan seorang rasul pun sebelum kamu melainkan kami wahyukan kepadanya,
bahawa tiada Ilah me­lainkan Aku, maka abdikaniah diri kepada-Ku”

3. Menyerah diri kepada Allah SWT, sebagaimana firmanNya dalam surah Al-Baqarah, ayat 128:
“Ilah kami! Jadikanlah kami ber dua (Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail) menyerah diri kepada-Mu dan juga dari zuriat kami satu umat yang menyerah diri kepada-Mu…”

4. Membenarkan segala yang datang daripada Allah SWT sebagaimana firmanNya dalam surah An-Nisa’, ayat 87 :
“…dan siapakah yang lebih benar percakapannya daripada Allah?”

5.  Ikhlas dalam melakukan pengabdian dan berlepas diri daripada sebarang bentuk syirik dan khurafat.
Firman Allah dalam surah Az-Zumar, ayat 11, yang bermaksud :
“Katakanlah wahai Muhammad صلى الله عليه و سلم! Sesungguhnya aku diperintahkan untuk mengabdikan diri kepada Allah dalam keadaan ikhlas beragama kepada-Nya…”

6. Mengasihi Allah melebihi segala yang lain, sebagaimana firmanNya dalam surah Al-Baqarah, ayat 165, yang bermaksud : “…dan orang-orang yang beriman sangat cintakan Allah.”

Tuntutan dan cara menghayati syahadah yang kedua iaitu “Nabi Muhammadصلى الله عليه و سلم  hamba dan pesuruh Allah”
adalah seperti berikut:

1. Meyakini bahawa Rasulullah صلى الله عليه و سلم  adalah insan pilihan Allah. Baginda juga bukan sekutu bagi Allah. Firman Allah SWT dalam surah Al-Kahfi, ayat 110, yang bermaksud :

“Katakanlah (wahai Muhammad صلى الله عليه و سلم )! bahawasanya aku ini adalah manusia biasa seperti kamu yang diwahyukan kepadaku. Bahawasa nya Ilah  kamu adalah Ilah yang satu”.

2. Meyakini bahawa baginda Rasulullah dipelihara oleh Allah daripada terjebak dalam sebarang bentuk dosa. Baginda صلى الله عليه و سلمjuga dipelihara daripada tersalah dalam menyampaikan risalah Allah.
3. Mentaati segala perintah Rasulullah dan menjauhi segala larangarinya. Firman Allah dalam surah Al-Hasyr, ayat 7, yang bermaksud :

“Dan ара yang dibawa datang kepada kamu oleh Rasulullah صلى الله عليه و سلم hendaklah kamu ambil dan ара yang baginda larang, maka hendaklah kamu tinggalkan.”

4.   Membenarkan setiap yang baginda sampaikan. Ini kerana baginda tidak berkata-kata sebarangan, sebaliknya ia adalah panduan daripada Allah. Firman Allah dalam surah An-Najmi, ayat 3 dan 4, yang bermaksud :

“Dan dia yakni Nabi Muhammad صلى الله عليه و سلم tidak bertutur dengan hawa nafsu, sebaliknya ia adalah wahyu yang diutuskan oleh Allah.”

5. Mencintai Nabi melebihi makhluk yang lain. Sabda rasulullah صلى الله عليه و سلم dalam hadis riwayat Al-Bukhari:
Maksudnya:

“Tidak beriman seorang daripada kamu hinggalah dia menjadikan aku yang paling dicintai melebihibapanya dan anaknya serta semua manusia.”

Sempurnakanlah tuntutan dua kalimah syahadah ini. Semoga ia dapat membebaskan jiwa raga daripada perhambaan kepada sesama makhluk kepada perhambaan kepada Allah SWT serta mengelakkan diri daripada mengikut petunjuk selain petunjuk Rasulullah صلى الله عليه و سلم

Ilmu dan Ajaran yg di ajar oleh Sheikh Dr Ismail Kassim

Sheikh Dr. Ismail Kassim Sesat

Hanya lah yg tersebut di atas, menegaskan dan kerana keberanian dan menegak kan kebenaran itu maka beliau di fitnah. Tidak semua ulama berani berkata benar kerana risau akan periuk nasi mereka akan tertutup.

Sheikh Dr. Ismail Kassim Sesat

Bagi Sheikh Dr Ismail Kassim yg tidak pernah memperdulikan akan kata kata dan tomahan masyakat membangkit kebencian ramai pihak.

Sheikh Dr. Ismail Kassim Sesat

Namun sokongan ulama luar negara membuktikan akan kebenaran ilmu Syahadah. Terbukti di program bertaraf antarabangsa yang di anjurkan pada bulan Julai 2017. InsyaAllah program akan berlangsung di New Delhi pada tahun 2018 nanti.

No comments:

Post a Comment