فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا اللَّهُ
Maka ketahuilah, bahwa sesungguhnya tidak ada Ilah selain Allah (QS 47:19)

Tuesday 6 March 2018

Pencarian Jalan Kembali Yang Haq akhirnya ketemu Dengan Jalan Rukun Islam Pertama



بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا اللَّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَمَثْوَاكُمْ
Maka ketahuilah, bahwa sesungguhnya tidak ada Ilah, selain Allah dan mohonlah ampunan bagi dosamu dan bagi (dosa) orang-orang mukmin, laki-laki dan perempuan. Dan Allah mengetahui tempat kamu berusaha dan tempat kamu tinggal.
[Surah Muhammad, 47: Ayat 19]

Alhamdulillah Syukur kepada Allah Subhanahu Wa Ta'ala.

Bermulanya Pencarian

Pencarian ilmu mengenali diri selama ini telah merungkai banyak persoalan didalam fikiran dan akhirnya telah menghasilkan pertemuaan kepada kebenaran.

Pada permulaannya banyak persoalan didalam fikiran saya tentang siapakah saya ketika berada di sekolah menengah lagi.

Saya jarang bergaul dengan orang tetapi banyak berfikir tentang kehidupan manusia dan melihat gelagat orang disekeliling. Dari situ tercetusnya persoalan siapakah saya dan mereka semua. Daripada mana kita datang dan apakah tujuan kita di muka bumi ini.

Persoalan-persoalan itu terus bermain didalam fikiran sehinggalah saya belajar di kolej dan universiti. Banyak masa saya habiskan dikolej dan universiti membaca buku-buku mengenali diri dan Allah. Saya belajar Diploma Kejuruteraan Elektrik (Kuasa) di International University College Technology Twintech (IUCTT) tahun 2001-2005, dan Ijazah Sarjana Muda Electrical di UTMSpace.

Apa yang menariknya ketika setiap kali peperiksaan semester semakin dekat. Persoalan-persoalan itu berlegar-legar difikiran berbanding dengan kerisauan soalan peperiksaan. Alhamdulillah lulus juga peperiksaan diploma dan ijazah... huhu.. Ketika itu, banyak masa saya habiskan untuk membaca buku mengenai mengenal diri dan Allah.

Baca Kupasan Lanjut Disini

No comments:

Post a Comment